Nieuws

Alles over het opkopen van kantoormeubilair

In een wereld waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt, groeit ook de behoefte aan een circulaire kantoorinrichting. Want waarom zou je producten weggooien als je ze ook een tweede leven kunt geven? Goed voor je portemonnee én voor het milieu! Om een steentje bij te dragen aan een duurzame wereld, zijn we bij Desko koploper op het gebied van opkopen en revitaliseren van kantoormeubelen. De oude meubels stoppen we in een nieuw jasje en geven we een tweede of derde leven. Hoe we dit doen? Door middel van een nieuwe stoffering, het plaatsen van nieuwe bladen of het overspuiten van frames. De mogelijkheden met betrekking tot hergebruik zijn eindeloos.

Vraag maar raak!

In deze blog duiken we dieper in de wereld van opkopen. En dat doen we samen met onze collega Daan: expert inkoper én opkoper. Daan is nu vier jaar werkzaam bij Desko en met zijn jarenlange ervaring is hij de perfecte persoon om je alles te vertellen over het opkopen van kantoormeubilair.

Even terug in de tijd: wat heeft Desko geïnspireerd om te beginnen met het opkopen van kantoormeubilair?

“Onze visie was altijd dat we vanuit de circulaire economie spullen een tweede leven wilden geven. Je ziet op het gebied van kantoorinrichting continu ontwikkelingen. Neem bijvoorbeeld de transitie van zit-zit bureaus naar zit-sta bureaus. Het is tegenwoordig een trend om staand te werken. Bedrijven willen vernieuwen maar gooien hun oude spullen zo de vuilnisbak in. Onze voormalig directeur zag hier een kans om dit oude meubilair op te kopen. Ik denk dat wij op het gebied van opkopen voorloper zijn geweest en dat wij dit echt snel goed onder de knie hadden.”

Kun je ons meer vertellen over het opkoopproces?

“Al onze opkopen gaan via het opkoopformulier op onze website. Hier kunnen klanten foto’s van hun meubilair uploaden en vervolgens kijken wij in welke staat het meubilair zich bevindt. Als wij denken dat het goede meubels zijn, gaan we langs op locatie. Daarna doen we een voorstel dat altijd gebaseerd is op de R-ladder: remain, redistribute, repair, refurbished, repurpose en recycle.

Wat echt belangrijk is tijdens het opkoopproces, is de vraag op de markt. We willen dingen graag een tweede leven geven, maar er is wel een grens. Als er geen behoefte is aan tientallen zit-zit bureaus, gaan we die ook niet opkopen. Wat ook belangrijk is, is de locatie. Met een vrachtwagen naar de Herengracht rijden om oud meubilair op te halen gaat nou eenmaal wat lastiger dan wanneer we naar een industrieterrein moeten. Toch proberen we altijd met de klant mee te denken en samen tot een oplossing te komen.”

Wat voor meubilair kan allemaal opgekocht worden?

“Alles. Van bureaus tot banken en beeldschermen. We kunnen alles opkopen, maar het liefst houden we het natuurlijk gewoon bij kantoormeubilair.”

Wat is het meest bijzondere item dat je ooit hebt opgekocht?

“Wat me opvalt is dat bedrijven vaak geen idee hebben wat ze weggooien. Mensen beseffen de waarde van spullen niet. Een leuk voorbeeld hiervan is dat ik een tijdje terug bij een bedrijf was die allemaal bureaustoelen van Herman Miller had staan. De bureaustoelen waren anderhalf jaar oud en er heeft nooit iemand opgezeten vanwege corona. Maar het mocht allemaal weg voor een prikkie. Fun fact: de marketingafdeling zit nu op deze stoelen.”

Hoe zie jij de toekomst van het opkopen van kantoormeubilair voor je?

“Het gaat alleen maar meer worden. Bedrijven worden kleiner, mensen gaan meer vanuit huis werken en ze weten niet wat ze met die oude spullen moeten. Kantoorruimtes moeten opnieuw worden ingericht naar de ontwikkelingen van dit moment, bijvoorbeeld het hybride werken. Mensen hebben hulp nodig bij het verhuizen en bij het opnieuw intekenen van hun kantoorruimte. We krijgen elke dag zoveel mails binnen met opkoopverzoeken.”

Heb je meer vragen over opkopen? Neem vooral contact met ons op!