Nieuws

Flexplekken op kantoor? Zo richt je het kantoor flexibel in!

Het inzetten van flexplekken is één van de aanhoudende kantoortrends in 2023. Toch is niet elk kantoor hierop afgestemd en wordt het tijd om het kantoor flexibel in te richten. Investeren in flexibele werkplekken is zeker de moeite waard! Je leest hier meer over de voordelen van een flexibele kantoorinrichting.

Wat zijn flexplekken op kantoor?

Op kantoor zijn er tegenwoordig steeds minder werplekken nodig, omdat hybride werken vaak nog steeds de standaard is. Flexplekken zijn werkplekken waaraan elke medewerker wisselend kan werken. De werkplek wordt dan gedurende dag of week door verschillende medewerkers gebruikt, in plaats van één vaste werkplek per medewerker. Dit heeft diverse gevolgen, maar vooral ook voordelen voor je kantoorinrichting.

Wat zijn de voordelen van flexplekken?

Het bespaart kosten: door hybride en met flexplekken te werken heb je niet alleen minder werkplekken nodig, maar ook minder benodigdheden (bureaustoelen, bureaus, ICT, elektra, etc.) én ruimte nodig. Je benut de werkplekken dus zo efficiënt mogelijk.

Het is minder druk op kantoor: minder mensen per ruimte zorgt voor minder geluidsoverlast en daardoor een betere concentratie. Toch blijft goede akoestiek wel van belang.

Het is socialer: doordat je medewerkers geen vaste werkplek hebben, komen ze vaker en sneller met verschillende mensen binnen de organisatie in contact. Dit draagt weer bij aan een verbeterde sfeer op de werkvloer.

Wat maakt een goede flexwerkplek?

Een flexwerkplek heeft een aantal aspecten nodig, zodat een medewerker snel op kan starten en zijn of haar werk gezond, ergonomisch en met plezier uit kan voeren. Denk bijvoorbeeld aan de volgende punten:

  • Je moet kunnen inloggen op de computer op deze werkplek of een laptop kunnen verbinden aan de schermen op het bureau.
  • Je hebt een ergonomisch bureau nodig dat in hoogte te verstellen is, zodat iedere medewerker hier comfortabel aan kan werken.
  • Dit geldt ook voor de bureaustoel, waarbij het belangrijk is dat hij in de juiste zithoogte en zitdiepte te verstellen is. Ons advies is om te kiezen voor NPR gecertificeerde bureaustoelen, omdat ze voor zo’n 95% van de medewerkers geschikt zijn.
  • Tot slot is het handig om in de buurt van de flexwerkplekken een opbergmogelijkheid voor documenten en persoonlijke spullen voor de medewerker te hebben. Denk bijvoorbeeld aan een schuifdeurkast met daarin een plank of vak voor elke medewerker.

Hoe richt je je kantoor flexibel in?

Het kantoor wordt steeds meer een ontmoetingsruimte. Doordat er minder werkplekken nodig zijn, is er meer ruimte voor deze ontmoetingsruimtes. Denk hierbij aan vergaderruimtes, belcellen en zitjes, waarin collega’s met elkaar kunnen overleggen. Privacy is soms gewenst en daarom zijn belcellen en vergaderunits een perfecte oplossing voor een rustige werkplek. Een ruimte om je even in terug te trekken of te ontspannen zorgt voor een betere sfeer op kantoor. Daarnaast zorgt het voor een betere productiviteit en een comfortabel gevoel bij medewerkers. Modulair meubilair is hierin ook een mooie toevoeging. Vergeet ook niet om groen te voegen aan deze flexibele kantoorinrichting.


Het is een overweging om flexibel kantoormeubilair aan te schaffen. Zo is het bij Desko ook mogelijk om kantoormeubelen te huren of leasen. Hierdoor schaal je het kantoormeubilair snel en eenvoudig op- en af op de grootte en behoeften van jouw onderneming.

Desko is dé leverancier voor flexibele kantoorinrichting

We kijken graag samen met je naar de juiste oplossing om jouw kantoorinrichting flexibel te maken én te houden. Neem contact met onze adviseurs op via 020 480 1020 of stuur een mail naar info@desko.nl voor meer informatie.