Nieuws

Winkelnieuws

Datum toevoeging: 03-04-2017 Desko versnelt circulaire transitie met refurbished kantoormeubilair

Refurbished kantoormeubilair Desko

Het revitaliseren of refurbishen van gebruikte producten speelt een centrale rol in de circulaire economie. Hierdoor gaan producten langer mee en worden schaarse grondstoffen langer in de keten gehouden. Kantoorinrichter Desko laat zien dat het refurbishen van kantoormeubilair zowel economisch als ecologisch verantwoord is.

31-03-2017 12:15 | DOOR: FITRIA JELYTA

Samen met Desko sloot bouwconcern Bam in 2013 een overeenkomst af om invulling te geven aan Bam-huizen, een hybride kantoorconcept waarin verschillende werkmaatschappijen van Bam op dezelfde kantoorlocatie zijn gehuisvest. Doel is om efficiënter om te gaan met de kantoorhuisvesting en werkplekken te creëren die precies zijn afgestemd op de behoefte van de gebruiker en de aard van de werkzaamheden.

Slim werken met circulair kantoormeubilair

“In de panden van Bam staat kwalitatief goed kantoormeubilair dat nog enkele jaren mee kan gaan. Vanuit onze duurzaamheidsambitie hebben we partijen gezocht die samen met ons kunnen kijken naar hergebruik van het bestaande kantoormeubilair. Met deze vraag hebben we Desko benaderd”, vertelt Peter van der Tas, facility manager bij de Koninklijke Bam Groep.

“Zo bleek dat gebruikte bureaustoelen en conferentiestoelen gemakkelijk opnieuw gestoffeerd kunnen worden. Ook zijn de werkbladen van vergadertafels eenvoudig te vervangen en kan het onderstel een eigentijdse kleur krijgen door het opnieuw aanbrengen van een verflaag. Om in het nieuwe kantoorconcept duurzaam en verantwoord om te gaan met gebruikt kantoormeubilair, hebben we samen met Desko besloten de meubelstukken te refurbishen. Door het hergebruik van ons kantoormeubilair zijn we erin geslaagd kapitaalvernietiging te voorkomen en onze milieuvoetafdruk te verkleinen.”

Inmiddels heeft Bam een groot aantal kantoorlocaties omgebouwd tot het hybride kantoorconcept. Daarin wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van het refurbish-concept van Desko. Afhankelijk van het gerevitaliseerde meubelstuk zegt Van der Tas tot 40 procent kosten te besparen ten opzichte van de aanschaf van nieuw kantoormeubilair.  

Behoud van bestaande waarde

De keuze om bestaand kantoormeubilair te revitaliseren in plaats van nieuw meubilair aan te schaffen, is echter niet voor veel bedrijven vanzelfsprekend, stelt Michael Kuiper, directeur van Desko. Bij de herontwikkeling van nieuwe werkplekken of inrichting van kantoorgebouwen wordt meteen gedacht aan de aanschaf van nieuw kantoormeubilair.

Vaak hebben bedrijven geen idee welke waarde ze in handen hebben met het kantoormeubilair dat ze eerder hebben gebruikt en van plan zijn weg te gooien. “In de circulaire economie staat het behoud van bestaande waarde centraal. Waarom zou een bedrijf dan zijn kantoormeubilair volledig nieuw aanschaffen en gebruikte meubelstukken weggooien als de levensduur van het meubilair kan worden verlengd door te refurbishen?”, zegt hij.

In het proces van refurbishen kan Desko gebruikt kantoormeubilair, zoals bureaustoelen, stofferen en van een andere kleur voorzien. Daarnaast voorziet het bedrijf gebruikte vergadertafels of kantinetafels van nieuwe bladen, worden de meubelstukken schoongemaakt en waar nodig gerepareerd. Na het revitalisatieproces is het gebruikte meubelstuk volgens Kuiper bijna niet meer te onderscheiden van een nieuw meubelstuk.

De cirkel rond

Het gerevitaliseerde kantoormeubilair is bovendien goedkoper dan de aanschaf van nieuwe meubelstukken. Wanneer bedrijven besluiten om gebruikt kantoormeubilair te refurbishen, leidt dat tot een vermindering van de milieuvoetafdruk. Kuiper: “Doordat er minder nieuwe grondstoffen worden gebruikt voor het maken van nieuw meubilair, draagt een bedrijf dat kiest voor refurbished kantoormeubilair bij aan aanzienlijke CO2-reductie.”

Om de keten van het circulaire kantoormeubilair volledig te sluiten, ziet Desko kansen om samen met externe partijen te werken aan een geheel nieuw product dat ontstaat uit de materialen die vrijkomen bij het revitalisatieproces. Zo kan het garen van gebruikte bureaustoelen, dat vrijkomt bij het stofferen, opnieuw worden gebruikt in het productieproces van circulaire truien.

“Desko geeft in de praktijk dan ook het juiste voorbeeld van circulair ondernemen”, zegt Kuiper. “Samen met de start-up Loop.Alife, dat circulaire truien maakt, onderzoeken we de mogelijkheden om het gerecyclede materiaal in het productieproces van het kledingmerk te gebruiken.”

Verantwoorde en logische keuze

Volgens de Desko-directeur kiezen bedrijven bij de inrichting van kantoorgebouwen snel voor de aanschaf van nieuw meubilair, omdat de organisaties vaak onterecht denken dat refurbishen meer geld kost dan de aanschaf van nieuwe meubelstukken. “Veel bedrijven denken ook dat refurbishen veel tijd in beslag neemt”, zegt Kuiper.

De kantoorinrichter brengt daar verandering in door de mogelijkheid te bieden om gebruikte meubelstukken op locatie te stofferen. Verder kunnen bedrijven ook tijdelijke meubelstukken, zoals bureaustoelen en werkplekken van Desko, in gebruik nemen terwijl het bestaande kantoormeubilair wordt gerevitaliseerd.

“Net als Bam moeten andere bedrijven bewust worden over de manieren waarop ze zowel kostenbesparing kunnen realiseren als hun bijdrage in duurzaamheid kunnen vergroten”, zegt Kuiper. “Als de bedrijven eenmaal inzien hoeveel voordelen het refurbishen van kantoormeubilair oplevert, dan is dit circulaire verdienmodel niet alleen een verantwoorde, maar ook een logische keuze.”